Korteweg-de Vries Institute for Mathematics

Photographer: Anneke Dekker

dr. S.M. (Suzanne) Adema


  • Faculty of Humanities
    Capaciteitsgroep Griekse en Latijnse talen en culturen
  • Visiting address
    BG 1
    Turfdraagsterpad 9  Room number: 3.02
  • Postal address:
    Turfdraagsterpad  9
    1012 XT  Amsterdam
  • S.M.Adema@uva.nl

 

I am an Assistant Professor in Latin at UvA, specializing in linguistics and narratology and in the learning and instruction of Ancient Greek and Latin languages and cultures. My research within the field of Latin Linguistics is characterized by a combined narratological and linguistic approach to Latin epic and historiography (Vergil, Livy, Caesar). 

Currently I work in the project 'Meesterschap in de Vakdidactiek Geesteswetenschappen', an initiative of several Dutch universities to stimulate research focusing on learning and instruction in the humanities. I use the Dutch website Quamlibet.nl to communicate about this project.  

 

  • Adema, S.M. (2017). Speech and thought in Latin war narratives. Words of Warriors. Leiden, Boston: Brill.
  • Adema, S.M. (2017). Taalverwerving en Taalbeschouwing Grieks en Latijn. Vakdidactische kennis. Amsterdam: Amsterdam University Press.
  • Adema, S.M. (2017). ‘Geef leerlingen ruimte om de Aeneis te interpreteren’. Lampas 50.1, 96-114.
  • Adema, S.M. (2017). ‘Griekse taal en cultuur en Latijnse taal en cultuur in de lerarenopleiding’, in G. Geerdink en I. Pauw (eds.) Kennisbasis lerarenopleiders. Katern 3: inhoud en vakdidactiek op de lerarenopleidingen, 249- 256.
  • Adema, S. M. and L.W. van Gils. (2017). 'Epistularum genera multa: A linguistic approach to an instructional use of text types in the epistolary genre'. Les Études Classiques 85(2). 121-144.
  • Adema, S.M. en A. van der Plaat. (2017). Leerplankader Griekse en Latijnse taal en cultuur. Een voorbeelduitwerking voor de onderbouw. SLO, Enschede.
  • Adema, S.M. (2016). 'Encouraging Troops, Persuading Narratees: Pre-Battle Exhortations in Caesar’s Bellum Gallicum as a Narrative Device', in: V. Liotsakis and S. Farrrington (eds.) The Art of History. Literary Perspectives on Greek and Roman Historiography. Berlin: De Gruyter, 219-240.
  • Adema, S.M. (2016). ‘Tekenen met woorden’. Lampas 49.3, 311-318 (didactische bijdrage aan themanummer Ekphrasis).
  • Adema, S.M. en L.W. van Gils. (2016). ‘Wetenschap de klas in via Quamlibet.nl’. Lampas 49.2, 185-190.
  • Adema, S.M. (2016). 'Encouraging Troops, Persuading Narratees: Pre-Battle Exhortations in Caesar’s Bellum Gallicum as a Narrative Device', in: V. Liotsakis and S. Farrrington (eds.) The Art of History. Literary Perspectives on Greek and Roman Historiography. 219-240.
  • Adema, S.M. (2015). De spanningsboog. Een oefening in verteltechnische analyse op basis van een tweetalige tekstweergave. Lampas, 48 (3), 238-249.
  • Adema, S.M., S. Luger & C.D.P. van Oeveren (Eds.). (2015). Lampas Themanummer Vakdidactiek (Lampas, 48.3). Hilversum: Verloren.
  • Adema, S.M. & Gils, L.W. van (2015). Epistularum genera multa. Een talige benadering van teksttypen in brieven van Cicero en Plinius. Lampas, 48 (1), 18-38.
  • Adema, S.M. (2015). Deictic Centres of Referential Expressions in Indirect Speech and Thought: Caesar’s De Bello Gallico I.1-32. In G. Haverling (Ed.), Latin linguistics in the early 21st century. Acts of the 16th international colloquium on Latin linguistics, Uppsala, June 6th–11th, 2011, 423-435.
  • Adema, S.M. (2014). De Defectione Haeduorum, Caesars crisismanagement. Lampas, 47 (2), 83-99.
  • Adema, S.M. (2013). A Comma in Aeneid X. Mnemosyne: A Journal of Classical Studies, 2014 (67).
  • Adema, S.M. (2013). No boundaries in Time or space, Nec Metas Rerum Nec Tempora’. In J. Heirman & J. Klooster (Eds.), Ideologies of Lived Space (pp. 143-158). Gent: Academia Press.
  • Adema, S.M. & Stienaers, D. (2011). Tekststructuur en tijdgebruik in Latijnse narratieve teksten. Geïllustreerd met passages uit Caesar, Livius, Ovidius, Tacitus en Vergilius. Kleio, 51, 116-143.
  • Adema, S.M. (2009). Discourse Modes and Bases: The use of tenses in Vergil's Aeneid and Livy's Ab Urbe Condita. Belgian Journal of Linguistics, 23, 133-146.
  • Adema, S.M. (2008). September 09). Discourse Modes and Bases. A Study of the Use of Tenses in Vergil's Aeneid. VU Vrije Universiteit (229 pag.). Prom./coprom.: prof. dr. C.H.M. Kroon & dr. H. van Dam.
  • Adema, S.M. (2007). Discourse Modes and Bases in Vergil’s Aeneid. In R.J. Allan & M. Buijs (Eds.), The Language of Literature: Linguistic Approaches to Classical Texts. Leiden: Brill.
  • Adema, S.M. (2007). Temporal bases and the use of the narrative infinitive in the Aeneid. In G. Purnell & J. Denooz (Eds.), Ordre et cohérence en Latin (pp. 7-18). Liège: Université de Liège.
  • Adema, S.M. (2006). Vergilius achter de camera: De ruzie tussen Dido en Aeneas (Verg. Aen. 4.296-396). Lampas, 39 (3), 267-273.
  • Adema, S.M. (2005). Gransden. Virgil, The Aeneid [Bespreking van het boek Virgil, The Aeneid. A Student Guide]. Mnemosyne: A Journal of Classical Studies, 58(4), 619-622.
  • Adema, S.M. (2005). The tense of speech indications in Vergil's Aeneid. In G. Calboli (Ed.), Papers on Grammar. Latina Lingua! (pp. 419-431). Rome: Herder Editrice.
  • Adema, S.M. (2004). Van figurant tot hoofdrolspeler: Het gebruik van het imperfectum in de Aeneis van Vergilius. Lampas, 37 (5), 333-346.
  • Adema, S.M. (2002). Voorgrond en achtergrond in de Aeneïs van Vergilius. Toegepaste Taalwetenschap in Artikelen, 61-66.

Current supervision:

  • Suzanne Luger, DUDOC-Alfa PhD-student
    Promotores: Caroline Kroon and Gert Rijlaarsdam
    Subject: Teaching translation skills to learners of Latin in secondary education.
    University of Amsterdam, FGW and RICDE, RTLE
  • Kokkie van Oeveren, DUDOC-Alfa PhD-student
    Promotores: Caroline Kroon and Jos Beishuizen
    Subject: Integrating language and culture in the teaching of Greek and Latin Languages and Cultures in secondary education.
    Vrije Universiteit Amsterdam, FGW and FGB
  • Chelsea O'Brien, NWO lerarenbeurs PhD-student
    Promotor: Gert Rijlaarsdam
    Subject: Metacognitive skills of higly intelligent learners of Latin.
    University of Amsterdam, RICDE, RTLE
  • Daniël Bartelds, DUDOC-Alfa PhD-student
    Promotor: Ineke Sluiter
    Subject: Dictionary use and instruction
    Universiteit Leiden
  • Lusie Laan, DUDOC-Alfa PhD-student
    Promoter: Marije Martijn, Gerard Boter
    Subject: Ancient Philosophical texts and critical thinking skills
    Vrije Universiteit Amsterdam

2017

  • Adema, S. M. (2017). Speech and thought in Latin war narratives: Words of Warriors. . Leiden, Boston: Brill.

2016

  • Adema, S. (2016). Encouraging Troops, Persuading Narratees: Pre-Battle Exhortations in Caesar’s Bellum Gallicum as a Narrative Device. In V. Liotsakis, & S. Farrington (Eds.), The art of history: Literary Perspectives on Greek and Roman Historiography (pp. 219-240). (Trends in Classics; Vol. 41). Boston: Mouton de Gruyter. DOI: 10.1515/9783110496055  [details] 

2015

  • Adema, S. M. (2015). Deictic Centres of Referential Expressions in Indirect Speech and Thought: Caesar’s De Bello Gallico I.1-32. In G. Haverling (Ed.), Latin linguistics in the early 21st century. : Acts of the 16th international colloquium on Latin linguistics. (pp. 423-435)

2017

  • Adema, S., & van der Plaat, A. (2017). Leerplankader Griekse en Latijnse taal en cultuur: Een voorbeelduitwerking voor de onderbouw. Stichting Leerplanontwikkeling (SLO). [details] 
  • Adema, S. M. (2017). Geef leerlingen ruimte om de Aeneis te interpreteren. Lampas, 50(1), 96-114.

2016

  • Adema, S. (2016). Griekse taal en cultuur en Latijnse taal en cultuur in de lerarenopleiding. In G. Geerdink, & I. Pauw (Eds.), Kennisbasis Lerarenopleiders: Katern 3: Inhoud en vakdidactiek op de lerarenopleidingen (pp. 249-256). VELON. [details] 
  • Adema, S. M. (2016). Tekenen met woorden. (Didactische rubriek). Lampas, 49(3), 311-318.
  • Adema, S. M., & van Gils, L. W. (2016). In Situ: Wetenschap in de klas via Quamlibet.nl. Lampas, 49(2), 185-190.

2015

  • Adema, S. M. (2015). De spanningsboog. Een oefening in verteltechnische analyse op basis van een tweetalige tekstweergave. Lampas, 48(3).
  • Adema, S. M., & van Gils, L. W. (2015). ‘Epistularum genera multa. Een talige benadering van teksttypen in brieven van Cicero en Plinius. Lampas, 48(1), 18-38.
  • Adema, S. M., Luger, S., & van Oeveren, C. D. P. (2015). Lampas. Themanummer Didactiek. Uitgeverij Verloren.

2014

  • Adema, S. M. (2014). De Defectione Haeduorum, Caesars crisismanagement. Lampas, 47(2), [83-99].

Talk / presentation

  • Adema, S. (speaker) (27-10-2016). From syntax to story: The value of cognitive science in teaching Latin reading skills and text comprehension., International Conference Classics and Cognitive Theory, New York, United States.

Others

  • Adema, S. (organiser) (25-4-2017). Linguistics and Latin Learning, Munich, Germany (organising a conference, workshop, ...).
  • Adema, S. (organiser) (24-4-2017 - 29-4-2017). International Colloquium of Latin Linguistics, Munich 2017, Munchen, Germany (organising a conference, workshop, ...).
This list of publications is extracted from the UvA-Current Research Information System. Questions? Ask the library  or the Pure staff  of your faculty / institute. Log in to Pure  to edit your publications. Log in to Personal Page Publication Selection tool  to manage the visibility of your publications on this list.
  • No ancillary activities

edit contact information edit tabs