Certificaten thuis maken
Ook de certificaten werden door de coördinator thuis gemaakt en gestempeld. Foto: Tiny Dekker

Voldoen aan de vraag naar een online Wiskunde cursus

Het KdVI organiseert al jaren de Zomercursus Wiskunde, een intensieve wiskundetraining in de maand juli voor leerlingen en hbo-studenten die niet voldoen aan de wiskunde-toelatingseis voor hun gewenste vooropleiding. Er leek behoefte te zijn aan een online variant van deze cursus, die eerder in het jaar gegeven zou worden en waarvoor deelnemers langer de tijd zouden hebben. Om aan deze vraag te voldoen hebben docenten Andre Heck, Marthe Schut en Gideon Jager het cursusmateriaal gedigitaliseerd en zijn er aanvullend een vragenforum en chatsessies georganiseerd voor online begeleiding.

Slagingspercentage twee keer zo hoog

Het aantal aanmeldingen was overweldigend; bijna 120 deelnemers zijn in februari gestart met de cursus, terwijl we verwacht hadden ongeveer 50 aanmeldingen te krijgen. De deelnemers bleken een hoge mate van zelfstandigheid te hebben; het forum werd zeer druk bezocht, maar van de chatsessies werd nauwelijks gebruik gemaakt. Afgelopen week vond het aangepaste online examen plaats, waarbij 72 deelnemers zijn geslaagd. Het slagingspercentage is daarmee ruim twee keer zo hoog als bij het traditionele examen in april, waarvoor deelnemers zich tot dit jaar alleen zelfstandig konden voorbereiden.

Enthousiaste reacties

De deelnemers waren enthousiast over de cursus en over de manier waarop het organiserend team, bestaande uit bovengenoemde docenten en ondersteuner Tiny Dekker, om is gegaan met alle extra maatregelen die getroffen moesten worden om het examen af te nemen tijdens de coronacrisis. Dit blijkt o.a. uit de volgende testimonials:

• Het is een topcursus en ik zal het mijn vriendinnen zeker aanraden!
  • Ik wil de docenten bedanken voor deze cursus! Het was heel leerzaam en duidelijk. Door deze cursus kan ik nu de opleiding doen die ik op het oog had.
  • De cursus heeft meer betekend voor mij dan alleen een certificaat halen. Ik weet nu zeker dat ik weer terug in de schoolbanken wil en dankzij deze cursus weet ik ook hoe ik dat beter kan aanpakken.
  • Ik vind het echt een perfecte digitale leeromgeving in combinatie met de syllabus. Ik wil jullie bedanken voor de goede lesmethode, maar vooral de duidelijke berichtgeving in deze covid-19 tijden!