You are using a browser that is no longer supported by Microsoft. Please upgrade your browser. The site may not present itself correctly if you continue browsing.

Aïda Paalman-de Miranda Symposium 2022

Symposium

Het symposium, dat zal plaatsvinden op 18 juni 2022, beschikt over een uitgebreid programma met verscheidene sprekers, waaronder Margriet van der Heijden (natuurkundige, journalist en schrijfster), die momenteel een biografie voorbereidt over Professor Paalman-de Miranda. Zij zal daar tijdens het symposium verslag over doen. Verdere sprekers zijn onder anderen de voorzitter van het bestuur van de Anton de Kom Universiteit van Suriname, Shanti Venetiaan, en de oud-president van Suriname en tevens klasgenoot van Professor Paalman-de Miranda, Ronald Venetiaan. (via een digitale bijdrage). Robbert Dijkgraaf, Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap zal ook een digitale bijdrage leveren.

Ter ere van de lancering van het Aïda Paalman-de Miranda Fonds gaat Drona Kandhai (professor aan Faculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica van de Universiteit van Amsterdam) in gesprek met Surinaamse studenten, die hun ervaringen delen over hoe het is om vanuit Suriname in Nederland te studeren. Verder zet Raf Bocklandt topologie op de kaart.

Deelname is gratis. De verwachting is dat er brede belangstelling zal zijn vanuit de wetenschappelijke wereld en ook de Surinaamse gemeenschap. Het symposium zal ook digitaal te volgen zijn in Nederland en Suriname.

Aïda Paalman-de Miranda promoveerde op 23 september 1964 cum laude. Aan weerszijden haar paranimfen: Hugo Brandt Corstius (rechts) en haar echtgenoot. Beeld Allard Pierson, Universiteit van Amsterdam.
Aïda Paalman-de Miranda

Aïda Paalman-de Miranda kwam als 17-jarige uit Paramaribo naar Nederland om in Amsterdam wiskunde te studeren. In 1980 werd zij benoemd tot hoogleraar wiskunde aan de Universiteit van Amsterdam. Zij was daarmee, samen met Ruth Curtain uit Groningen, de eerste vrouwelijke hoogleraar wiskunde in Nederland. Alhoewel dit een uitzonderlijke prestatie is, heeft dit weinig bekendheid gekregen, zowel binnen de wiskunde gemeenschap als in haar geboorteland Suriname. Gedurende haar carrière was zij een inspirerende wetenschapper met hart voor onderwijs en zeer betrokken bij de begeleiding van studenten. Zij overleed in 2020 op 84-jarige leeftijd.