Studenten van de bachelor Wiskunde van de Universiteit van Amsterdam hebben tien medailles gewonnen, waarvan drie gouden, tijdens de International Mathematics Competition 2019 in Blagoevgrad, Bulgarije. Zij behaalden daarmee een 19-de plaats.
IMC team 2019
Het succesvolle UvA-team. Foto: UvA

Beste scorende Nederlandse team

Sinds 2010 doet er elk jaar een team van UvA-studenten mee aan de International Mathematics Competition (IMC) in Blagoevgrad. Dit jaar heeft het  UvA-team de 19e plaats behaald en was daarmee, net als vorig jaar, het hoogst scorende Nederlandse universitaire team. Dit jaar heeft het team voor de eerste keer drie gouden medailles behaald, en zowel Wouter Rienks (60 punten) als Mike Daas (57 punten) hebben het oude puntenrecord van een UvA-deelnemer verbroken dat op 56 punten stond. Tot slot heeft Sam van den Brink, promovenda aan het Korteweg-de Vries Instituut, de 9e plaats voor meest efficiënte teamleider behaald.

We zijn bijzonder trots op de prestaties en inzet van het UvA-team en feliciteren de bachelorstudenten Mike Daas, Ivo Kroon en Wouter Rienks (goud), Lies Beers en Mick Gielen (zilver), Floris Cnossen, Constantijn Dekker, Reinier Sorgdrager, Siebe Verheijen en Jim Wittebol (brons) en Bart Zondervan (eervolle vermelding).

Over de International Mathematics Competition

De International Mathematics Competition for University Students 2019 vond plaats van 28 juli tot en met 3 augustus 2019 aan de American University in Bulgaria in Blagoevgrad en werd georganiseerd door University College London. Deelnemers waren eerste- tot vierdejaars wiskunde studenten uit de hele wereld en er deden totaal 360 studenten en 77 teams mee.

Honoursvak

De studenten van het UvA-team hadden voor de competitie geoefend als onderdeel van een honoursvak. De beste deelnemers aan het vak werden geselecteerd om mee te doen aan de wedstrijd in Blagoevgrad. Het UvA-team werd gesponsord door de Faculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica en door het Korteweg-de Vries Instituut voor Wiskunde.