Het programma Discrete Mathematics and Quantum Information (DMQI) is in het studiejaar 2020-2021 als zelfstandig programma opgezet, met drie nieuw aangeworven leden (prof. Jo Ellis-Monaghan (2020), dr. Krystal Guo (2020) en dr. Jeroen Zuiddam (2021)). Het programma combineert twee onderzoeksgebieden die natuurlijke partners zijn om een onderzoeksgemeenschap met rijke samenwerkingsmogelijkheden te bevorderen:

• Het werk van het programma in discrete wiskunde concentreert zich op extremale en probabilistische combinatoriek en grafentheorie, algebraïsche en topologische grafentheorie, en computationele complexiteit, met toepassingen in de wetenschappen, vooral in de natuurkunde.
  • Het werk van het programma op het gebied van quantuminformatie omvat quantumalgoritmen en berekeningen met toepassingen in de theoretische natuurkunde en cryptografie. Quantuminformatie bestudeert de toestanden en evolutie van quantumsystemen. Quantumsystemen, in het bijzonder verstrengelingsstructuren en gerelateerde circuits, worden vaak gemodelleerd als grafieken en hypergrafen, en ook matrixspectra staan centraal in zowel berekeningen als algebraïsche berekeningen, vandaar de vruchtbaarheid van deze samenwerking tussen discrete wiskunde en quantuminformatie. Bovendien is er de afgelopen decennia een opmerkelijke toename geweest in het onderzoek naar de manier waarop quantumcomputers, dankzij de kracht van de quantummechanica, beter zouden kunnen presteren dan hun klassieke tegenhangers. De wiskunde van dit onderzoek heeft diepe verbanden blootgelegd tussen de algebraïsche grafentheorie en quantuminformatie, waardoor de samenhang van dit programma wordt bevorderd.

Het DisWisQI-programma sluit ook goed aan bij het NETWORKS-programma, met samenwerking en gezamenlijke projecten tussen de twee. Over het geheel genomen is het een levendige onderzoeksgroep die ook regelmatig samenwerkt met andere takken van de wiskunde en de wetenschappen. DisWisQI is vrij ‘jong’, zowel als programma, en in die zin dat alle leden zich onlangs bij KdVI hebben aangesloten: dr. Guus Regts (2016), dr. Maris Ozols (2017), dr. Michael Walter (2018), prof. Jo Ellis-Monaghan and dr. Krystal Guo (2020) and dr. Jeroen Zuiddam (2021).

Programmaleiders

prof. dr. Joanna Ellis-Monaghan (Discrete Wiskunde). Foto: Dirk Gillissen.
dr. Jeroen Zuiddam (Quantuminformatie).
  • Wetenschappelijk Personeel
    Prof. dr. J.A. (Jo) Ellis-Monaghan