Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
Je gebruikt een niet-ondersteunde browser. Deze site kan er anders uitzien dan je verwacht.
Met groot verdriet nemen wij afscheid van onze geliefde collega Chris Zaal, die op 29 september 2025 is overleden.

Chris Zaal was een zeer gewaardeerde collega die van grotebetekenis is geweest voor de bacheloropleiding Wiskunde aan de UvA en voor dewiskundegemeenschap in heel Nederland.

Chris werd geboren op 26 juni 1960 in Leeuwarden. Van 1987 tot 1991 studeerde hij wiskunde aan de UvA, waarna hij promoveerde onder begeleiding van Gerard van der Geer en Carel Faber. Al tijdens zijn promotietraject ontplooide hij tal van andere activiteiten: hij was onder meer docent wiskunde aan de Joodse Scholengemeenschap Maimonides, hoofdredacteur van de tijdschriften Pythagoras en Nieuw Archief voor Wiskunde, en onderwijs-ontwikkelaar aan het Freudenthal Instituut.

Chris startte in 2005 als docent bij het Korteweg-deVries Instituut voor Wiskunde aan de Universiteit van Amsterdam. Daar was hij vooral bekend als opleidingsdirecteur van de bacheloropleiding Wiskunde, een functie die hij van 2005 tot 2021 bekleedde. In die rol gaf hij de opleiding een grondige vernieuwing en modernisering. Daarna werd hij onderwijsdirecteur van het College of Sciences. Vanaf 2024 moest hij vanwege ziekte zijn werkzaamheden afbouwen, maar bleef nog betrokken bij de bacheloropleiding als coördinator van de bachelor scripties.

Chris was echter meer dan een wiskundige en onderwijsman. Hij was ook een begenadigd schilder die vele stijlen beheerste en expressieve portretten kon maken (www.schilderwille.nl), en in de wereld van de Argentijnse tango vond hij een tweede passie als DJ, met een eigen programma op de Concertzender (www.tangowille.nl).

Hij was een bevlogen en creatieve persoonlijkheid, een man met plannen en een visie. Bij elke taak zocht hij naar manieren om dingen anders en beter te doen. Hij schuwde het niet om tegenheilige huisjes te schoppen om te zien of hij zo iets in beweging kon zetten, of soms gewoon uit nieuwsgierigheid naar wat er zou gebeuren. Hij hield graag de regie in handen, maar creëerde daarbij ook mogelijkheden voor anderen: studenten met organisatietalent binnen de opleiding, of een vormgever die een wiskundetijdschrift een nieuw gezicht kon geven.

Wij zullen zijn gedrevenheid en kleurrijke persoonlijkheid missen. Zijn nalatenschap leeft voort in onze opleiding en in de vele initiatieven die hij binnen en buiten de wiskunde in gang heeft gezet.