Sinds het academisch jaar 2014-2015 wordt jaarlijks de Korteweg-de Vries Instituut (KdVI)-onderwijsprijs voor de werkcollegedocent en hoorcollegedocent van het academische jaar uitgereikt door de Opleidingscommisie Wiskunde. De studenten van de bachelor opleiding Wiskunde en de master opleidingen Mathematics and Stochastisc and Financial Mathematics aan de UvA kunnen hoor- en werk-collegedocenten van het KdVI van die opleidingen aandragen voor deze prijs. De voorgedragen docenten worden beoordeeld door de leden van de Opleidingscommissie Wiskunde (OC), waarna er een shortlist van de top drie beste werk- en hoorcollegedocenten wordt samengesteld. Daaruit worden door de OC ook de winnende docenten gekozen. De uiteindelijke winnaars zullen tijdens het jaarlijkse projectenfestival bekend worden gemaakt en zullen daar een gegraveerd gouden krijtje ontvangen.

Doel

Met deze prijs spreken de OC en de studenten hun waardering uit voor docenten die hun onderwijs bovengemiddeld goed verzorgen. Bovendien vestigt de KdVI-onderwijsprijs de aandacht op onderwijs als inspiratie voor studenten. De prijs stimuleert hiermee goed onderwijs en betrokkenheid van studenten bij onderwijs.

Nominaties

Nominaties staan in alfabetische volgorde, met daarbij een korte motivatie overgenomen uit de nominaties

Shortlist hoorcollege docenten

• Maximilian Engel: Elk college is ontzettend georganiseerd, het bordgebruik is briljant! Hij is enthousiast en ik geniet van zijn gevoel voor humor.
  • Han Peters: Han legt rustig en begrijpelijk uit. Daarnaast checkt hij vaak of de studenten de stof goed begrijpen door te kijken naar hun gezichtsuitdrukkingen. Fijn voor de verlegen student.
  • Rob Stevenson: Rob's colleges zijn goed georganiseerd, levendig, en interessant. Door hem wordt de stof automatisch leuk. Daarnaast heeft hij aandacht voor de student en vindt hij het belangrijk dat je het ook echt snapt.
  • Jeroen Zuiddam: Hij was altijd heel duidelijk, goede uitleg, en ook een hele aardige man. Gestructureerd, neemt de tijd voor vragen.

Eervolle vermeldingen: Sonja Cox, Krystal Guo, Lenny Taelman

Shortlist werkcollege docenten

• Twan Kroll: Twan is een fijne werkcollege docent, omdat hij zich echt inzet voor al zijn leerlingen. Hij gaat voorbij verwachtingen en doet altijd wat extra's als het zijn leerlingen kan helpen. Hij heeft veel geduld en je voelt je altijd vrij om vragen te stellen, hoe simpel ze ook zijn.
  • Paul Seip: Maakt moeilijke stof duidelijker en werkt op een verzorgde manier de hw-opgaven uit. Hij is altijd goed voorbereid.
  • Reinier Sorgdrager: Reinier is behulpzaam en legt de opdrachten en stof goed uit. Hij kan opdrachten zo duidelijk uitleggen dat je dacht: Waarom heb ik daar niet aan gedacht?

Eervolle vermeldingen: Daan Hoogcarspel, Khallil Berrekkal